Szabó Csaba
Környezettan I.évf.
Környezeti nevelés tantárgy
Környezeti nevelés
Környezeti nevelés a városokban
2007.12.07.
Tartalomjegyzék
1. Bevezetés………………………………………………………2
2. A környezeti nevelés…………………………………………..3
2.1 A környezeti nevelés fogalma………………………….3
2.2 A környezeti nevelés története…………........................4
2.3 A környezeti nevelés helyzete ........................................5
2.4 A környezeti nevelés feladatai………………………….6
3. Környezeti nevelés a városban………………………………...7
3.1 A városi környezeti nevelés jellemzői………………….8
3.2 Mitől lesz „városi” a környezeti nevelés………………..9
3.3 A városi környezeti nevelés célja……………………….10
3.4 Irodalomjegyzék………………………………………...11
1
1. Bevezetés
Magyarország, számos országhoz hasonlóan , környezetpolitikájá-
ban prioritásként kezeli a környezeti oktatást, nevelés fejlesztést. Kör-
nyezetünk állapotának alakulása egyértelműen figyelmeztet arra, hogy a
világgazdaság és a technika jelenlegi fejlődése nem az általános jólét ki-
bontakozásának irányába mutat. Nem véletlen, hogy a fenntartható fejlő-
dés elvét követő környezeti, környezetorientált oktatás-nevelés a társadal-
mi cselekvések rangsorában első helyet kapott.
A környezeti oktatás és nevelés a környezeti értékek felismerését és a környezetre vonatkozó fogalmak tisztázását szolgáló folyamat.Olyan ké-
pességek kialakításának elősegítése, melyek szükségesek az emberek kul-
túrájuk és környezetük közötti kölcsönkapcsolatok megértéséhez.
A környezeti nevelés az emberi élet egészére kiterjedő, az oktatás, a neve-
lés, a felvilágosítás, magatartásformálás és mozgósítás sokféle eszközét
alkalmazó, célirányos és tudatos tevékenyég a környezeti célok és ezzel az emberi élet szolgálaában.
A tanulók számára jó lehetőség a természettel való érintkezésre, ha termé-
szetes környezetben tanulhatnak, kirándulhatnak. Azonban a városi diá-
kok gyakran nem jutnak el a város határain kívül eső természetbe. Sok nevelési program azonban felhívja a figyelmet miszerint a városok nem-
csak betonból és üvegből állnak, hanem sajátos környezeti adottságokkal rendelkeznek. A városi környezeti nevelés a helyi sajátosságokból épít-
kezik, a közvetlen környezet megismerésére és megóvására késztet.
A városi környezeti nevelés célja a városi környezet ökológiai sajátos-
ságainak és összefüggéseinek felismertetése.(Kathleen-Havas, 2007)
2
2. A környezeti nevelés
2.1 A környezeti nevelés fogalma
„Az iskolai környezeti nevelés az a pedagógiai folyamat, melynek
során a gyerekeket felkészítjük környezetük megismerésére, tapasz-talataik feldolgozására, valamint az élő és élettelen természet érde-
keit is figyelembe vevő cselekvésre. Ezért a környezeti nevelés:
-megfelelően stabil és megújulásra képes érzelmi kapcsolatot ala-
poz és erősit meg az élő és élettlen környezettel
-kifejleszti a szándékot és képességet a környezet aktiv megisme-
résére
-felkelti az igényt , képessé tesz :
ˇ a környezet változásainak, jelzéseinek felfogására;
ˇ összefüggő rendszerben történő értelmezésére, a rendszer-
ben felismerhető kapcsolatok megértésére;
ˇ a problémák megkeresésére , okainak megértésére;
ˇ kritikai és kreativ gondolkodás kialakitására, és ezáltal a le-
ˇ hetséges megoldások keresésére;
ˇ az egyéni és közösségi döntések felelősségének megértésére,
vállalására környezeti kérdésekben;
ˇ a környezet érdekeit figyelembe vevő cselekvésre”
(KÖNKomP, 2004)
„A környezeti nevelés olyan értékek felismerésének és olyan fogal-
mak meghatározásánk folyamata, amelyek segitenek az ember és kul-
túrája, valamint az őt körülvevő biofizikai környezet sokrétű kapcso-
3
latának megértéséhez és értékeléséhez szükséges készségek és hozzá-
állás kifejlesztésében. A környezeti nevelés hatást gyakorol a környe- zet minőségét érintő döntéshozatalra személyiségformálásra és egy
széles értelembe vett viselkedésmód kialakítására.”
(IUNC, 1970)
2.2 A környezeti nevelés története
A környezet és a természet iránti felelősség kialakítása mindig je-
len volt az emberiség történetében, de az őt körülvevő természet közötti kapcsolat hangsúlyossága, személése változot az egyes történelmi korok-ban. Például már az ókor nagy filozófusai az erkölcsi nevelés mellett köz-
ponti fontosságunak tartották a természetröl a természetben való tanulás kérdését.A francia felvilágosodás korának kiemelkedő alakjai Rousseau
és Diderot is fontos szerepet játszott a környezeti nevelés megalapozásá-
ban, munkájuk során előtérbe helyezték a természettudományos nevelés
jelentőségét. (Horváth és Pornói,1997)
A mai értelemben vett környezeti nevelés gondolata néhány évtizeddel ez-
előtt a fejlett nyugati társadalmakban született meg először.
Az iskolai tantervekben a természetismereti, a természetvédelmi oktatás és a szabadban történő oktatás az 1900-as években kezdett feltünni. Az ál-
talános iskolások számára a környezetismeret és a természetismeret volt az első hivatalos tanegység. A diákoknak már nem csak a könyveket, ha-
nem a természetet is tanulmányozniuk kellett. A század közepétől fellen- dült a szabadban történő oktatás bevezetése az iskolákban.
Az 1980-as években számos országban megindult a környezetvéde-
lem szabályozását célzó sokoldalú és intézményes tervezés, illetve konk-
rét környezetvédelmi tevékenység. Sorra jelentek meg a környezeti neve-
4
léssel foglalkozó kiadványok, rendszeressé váltak a továbképzések és a szakmai gyakorlatok, melyek fókuszában az emberközpontú környezetvé-
delmi kérdések álltak.
2.3 A környezeti nevelés helyzete
Annak ellenére, hogy a környezeti nevelés fontosabb irányelveit,
céljait már az 1970-es és 80-as években idolgozták, Magyarországon csu-
pán az 1990-es évek derekán születtek meg azok a jogi szabályok, határo-
zatok, melyek a környezeti nevelésnek törvényes keretet biztositanak.
A Nenzeti alaptanterv bevezetésével megteremtődtek az intézményes környezeti nevelés törvényi garanciái.
A Nemzeti alaptanterven kívül a környezeti nevelést meghatározó fonto-
sabb dokumentumok tartalmazzák a környezeti nevelésre vonatkozó feje-
zeteket, meghatározva a környezeti nevelés célját, eszközeit, értéktartal-
mát, elsődleges szempontjait. Ezek a dokumentumok:
Óvodai Nevelés Országos Alapprogram
Nemzeti Környezetvédelmi Program
Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia
Nemzeti Környezet-egészségügyi Akció Program
Az intézményes környezeti nevelés megvalósulhat iskolai keretek
között , úgymint óvodai, általános- és középiskolai képzés, felsőoktatás.
Megjelenhet önálló, összegző tantárgyként, vagy beépíthető valamennyi
tananyagba. Oktatható például a biológia, kémia, földrajz, természetisme-
ret, rajz, fizika, irodalom tantárgyakon belül, de színter lehet a könyvtár is.
Az iskolarendszeren kívüli a környezeti nevelés, ökologiai ismeret-
terjesztés , a környezeti problémák tudatosítása és általában a társadalmi
5
tudatfeltárás , előadások, rendezvények formájában, a könyvkiadás, a sajtó, tömegkomunikáció, film, reklám, propaganda eszközök mozgósító hatású akciók szervezésével történik.
Az iskolarendszerü képzésben a környezeti oktatás eddig jó ered-
ményeket hozott. A magyar iskolai környezetoktatás színvonala nemzet-
közi szinten is megállja a helyét.
2.4 A környezeti nevelés feladatai
A környezeti nevelés értelmezésében a világon mindenhol a foko-
zatos gazdagodás, a jelentés kibővülése figyelhetetö meg az elmúlt két- három évtizedben. A környezeti nevelés kezdetben természetvédelmet jelent, majd megjelenik a környezetvédelem az ember környezetet károsí-
tó tevékenysége biológiai, kémiai, fizikai hatásrendszerének vizsgálatát központba állítva, míg napjainkra eljutottunk a környezeti nevelés széles
értelmezéséig, amely a legfontosabb társadalmi folyamatokat , az ember ökológiai felelősségét, a komplex ökológiai és társadalmi rendszerek mű-
ködésének vizsgálatát tekinti. A környezeti nevelés tehát fokozatosan kimozdul a merev tudományközpontuságból, fokozatosan interdiszcipli-
nárissá, vagy még inkább multidiszciplinárissá vált, a holisztikus megközelitések dominanciája valósult meg.
A modern környezeti nevelés egyáltalán nem tagadja meg atermészetvéd-
elmet , vagy a környezetvédelem tudományos megközelitéseit. Ezek ma is nagyon fontos részei a környezettudatos magatartás kialakításának kö-
vetelményébe.
„A környezeti nevelés célja többrétegű, nem csupán a környezetvé-
delmi ismeretek átadása. A személyiség egészére igyekszik hatással len-
6
ni, igy a tudatra ismeretekkel, az érzelmekre élményekkel, és az akaratra
célratörő tevékenységekkel.”
A nevelés általános feladata, hogy a felgyülemlett ismereteket, tapasz-
talatokat és a létrejött értékek tiszteletét átadja a jövőt képviselő nemze-
déknek. A ma környezeti nevelése a holnap környezeti kihívásaira készít fel. Lényeges eleme a jövő megtervezéséhez és megéléséhez szükséges
egyéni és közösségi képességek és készségek megalapozása, illetve kia-
lakítása.
A környezeti nevelést inkább folyamatnak kell tekintenünk, és nem
csupán valamilyen tudásnak, amit el kell sajátítani. Nem csupán az ismer-eteket és a jártasságokat kell gyarapítani, hanem a kőrnyezeti tudatosságot
az értékítéletet, a felelősségtudatot, a viselkedési formákat és az érzék-enységet is fejleszteni kell.
A környezeti nevelés főbb irányelveit a fenntarthatóság pedagógiája
számos tényezővel bővíti ki, illetve teszi hangulatosabbá. Az időhöz való
viszonyulásában a figyelmet a jelen cselekedeteire , valamint azok várható
jövőbeli következményeire forditja.Kerete a társadalomismeretre irányul
a gazdaság , a politika , és a környezet konfliktusainak társaalmi kezelé-
sén keresztül. A felelős polgárrá való nevelésben olyan készségek és atti-
tűdök fejlesztése a cél, amelyek a civi társadalomban való aktív részvételt
segítik.(Juhász és Radócz, 2000)
3. A környezeti nevelés a városban
A környezeti nevelés iskolán belül, a tananyagba beépülve és isko-
lán kívüli különböző tevékenységek formályában van jelen. Egy felmérés
7
szerint az iskolák ( általános és középiskolák ) tanórán kívüli tevékenysé-gei a környezeti nevelés céljaira a következőképpen rangsorolhatók:
1. Kirándulás 84%
2. Szakkörök 56%
3. Akciók 52%
4. Táborok 50%
5. Erdei iskola 43%
6. Terepgyakorlat 26%
7. Egyéb 26%
8. Projektek 20%
9. Környezetvédelem 20%
A környezeti nevelés rendszerint elsősorban a természet megismer-
ésére, védelmére irányul. Hagyományosan a természet, az élő táj jelenti a
közvlemény számára a környezet szó tartalmát. A környezeti nevelés fog-
almának az ezredfordulón azonban ki kellett terjednie a természeti és az
épített környezethez fűződő kapcsolatokra, magatartásformákra is.
3.1A városi környezeti nevelés
Ha visszatekintünk a környezeti nevelés múltját adó természetismereti és
természetvédelmi kérdésekre, látjuk hogy ahol ember és környezete hat-nak egymásra, egészen az őserdőktől a közigazgatási hivatalig ott a kör-
nyezeti nevelésnek van mit tennie.A városi környezetben kiemelkedően
váltzatos az emberi tényező; jelentős az éptészet, a történelem és a kultú-ra, illetve rengeteg lehetőség nyílik olyan környezeti kérdések feltárására,
8
mint például a zaj, a levegő- és vízszennyezés.
Magyarország lakosságának közel a 70%-a városlakó. Földünk
hatmilliárdnyi lakosságának a fele nagyvárosoban és ezek vonzáskörzeté-ben él. A nagyvárosi infrastruktúrák –toronyházak, üzletközpontok, elker-
ülő és gyorsforgalmi utak- gyorsan átrendezik a kisvárosi szerkezetet és
szokásokat. A nagyvárosi iskolák és a városokat körbevevő aggomerációs
települések oktatógárdája nap mint nap szembesül a városi életmód meg-
annyi probémájával. Mivel a városkép, a lakosság és a gazdálkodás is vál-
tozatos, a környezeti nevelők lehetőségei szinte végtelenek a városokat
fenntartó folyamatok és törvényszerűségek tekintetében.
|