Bemutatkozás
 
Linkek a környezeti nevelésről
 
Linkjeim
 
E-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Számláló
Indulás: 2007-10-28
 
Iskoláim
 
naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Környezeti nevelés a városban

Szabó Csaba

Környezettan I.évf.

Környezeti nevelés tantárgy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Környezeti nevelés

Környezeti nevelés a városokban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007.12.07.                    

Tartalomjegyzék

 

 

 

 

1. Bevezetés………………………………………………………2

2. A környezeti nevelés…………………………………………..3

2.1 A környezeti nevelés fogalma………………………….3

2.2 A környezeti nevelés története…………........................4

2.3 A környezeti nevelés helyzete ........................................5

2.4 A környezeti nevelés feladatai………………………….6

3. Környezeti nevelés a városban………………………………...7

3.1 A városi környezeti nevelés jellemzői………………….8

3.2 Mitől lesz „városi” a környezeti nevelés………………..9

3.3 A városi környezeti nevelés célja……………………….10

3.4 Irodalomjegyzék………………………………………...11

                                                    

 

 

 

 

 

 

 

1

1. Bevezetés

 

Magyarország, számos országhoz hasonlóan , környezetpolitikájá-

ban prioritásként kezeli a környezeti oktatást, nevelés fejlesztést. Kör-

nyezetünk állapotának alakulása egyértelműen figyelmeztet arra, hogy a

világgazdaság és a technika jelenlegi fejlődése nem az általános jólét ki-

bontakozásának irányába mutat. Nem véletlen, hogy a fenntartható fejlő-

dés elvét követő környezeti, környezetorientált oktatás-nevelés a társadal-

mi cselekvések rangsorában első helyet kapott.

A környezeti oktatás és nevelés a környezeti értékek felismerését és a környezetre vonatkozó fogalmak tisztázását szolgáló folyamat.Olyan ké-

pességek kialakításának elősegítése, melyek szükségesek az emberek kul-

túrájuk és környezetük közötti kölcsönkapcsolatok megértéséhez.

A környezeti nevelés az emberi élet egészére kiterjedő, az oktatás, a neve-

lés, a felvilágosítás, magatartásformálás és mozgósítás sokféle eszközét

alkalmazó, célirányos és tudatos tevékenyég a környezeti célok és ezzel az emberi élet szolgálaában.

A tanulók számára jó lehetőség a természettel való érintkezésre, ha termé-

szetes környezetben tanulhatnak, kirándulhatnak. Azonban a városi diá-

kok gyakran nem jutnak el a város határain kívül eső természetbe. Sok nevelési program azonban felhívja a figyelmet miszerint a városok nem- 

csak betonból és üvegből állnak, hanem sajátos környezeti adottságokkal rendelkeznek. A városi környezeti nevelés a helyi sajátosságokból épít-

kezik, a közvetlen környezet megismerésére és megóvására késztet.

A városi környezeti nevelés célja a városi környezet ökológiai sajátos-

ságainak és összefüggéseinek felismertetése.(Kathleen-Havas, 2007)

 

 

2

2. A környezeti nevelés

2.1 A környezeti nevelés fogalma

 

„Az iskolai környezeti nevelés az a pedagógiai folyamat, melynek

során a gyerekeket felkészítjük környezetük megismerésére, tapasz-talataik feldolgozására, valamint az élő és élettelen természet érde-

keit is figyelembe vevő cselekvésre. Ezért a környezeti nevelés:

-megfelelően stabil és megújulásra képes érzelmi kapcsolatot ala-

 poz és erősit meg az élő és élettlen környezettel

-kifejleszti a szándékot és képességet a környezet aktiv megisme-

 résére

-felkelti az igényt , képessé tesz :

 

ˇ        a környezet változásainak, jelzéseinek felfogására;

ˇ        összefüggő rendszerben történő értelmezésére, a rendszer-

ben  felismerhető kapcsolatok megértésére;

ˇ        a problémák megkeresésére , okainak megértésére;

ˇ        kritikai és kreativ gondolkodás kialakitására, és ezáltal a le-

ˇ        hetséges megoldások keresésére;

ˇ        az egyéni és közösségi döntések felelősségének megértésére,

vállalására környezeti kérdésekben;

ˇ        a környezet érdekeit  figyelembe vevő cselekvésre”

(KÖNKomP, 2004)

 

„A környezeti nevelés olyan értékek felismerésének és olyan fogal-

mak meghatározásánk folyamata, amelyek segitenek az ember és kul-

túrája, valamint az őt körülvevő biofizikai környezet sokrétű kapcso-

3

latának megértéséhez és értékeléséhez szükséges készségek és hozzá-

állás kifejlesztésében. A környezeti nevelés hatást gyakorol a környe- zet minőségét érintő döntéshozatalra személyiségformálásra és egy

széles értelembe vett viselkedésmód kialakítására.”

(IUNC, 1970)

 

2.2 A környezeti nevelés története

 

A környezet és a természet iránti felelősség  kialakítása mindig je-

len volt az emberiség történetében, de az őt körülvevő természet közötti kapcsolat hangsúlyossága, személése változot az egyes történelmi korok-ban. Például már az ókor nagy filozófusai az erkölcsi nevelés mellett köz-

ponti fontosságunak tartották a természetröl a természetben való tanulás kérdését.A francia felvilágosodás korának kiemelkedő alakjai Rousseau

és Diderot is fontos szerepet játszott a környezeti nevelés megalapozásá-

ban, munkájuk során előtérbe helyezték  a természettudományos nevelés

jelentőségét. (Horváth és Pornói,1997)

A mai értelemben vett környezeti nevelés gondolata néhány évtizeddel ez-

előtt a fejlett nyugati társadalmakban született meg először.

Az iskolai tantervekben a természetismereti, a természetvédelmi oktatás és a szabadban történő oktatás az 1900-as években kezdett feltünni. Az ál-

talános iskolások számára a környezetismeret és a természetismeret volt az első hivatalos tanegység. A diákoknak már nem csak a könyveket,  ha-

nem a természetet is tanulmányozniuk kellett. A század közepétől fellen- dült a szabadban történő oktatás bevezetése az iskolákban.

Az 1980-as években számos országban megindult a környezetvéde-

lem szabályozását célzó sokoldalú és intézményes tervezés, illetve konk-

rét környezetvédelmi tevékenység. Sorra jelentek meg a környezeti neve-

4

léssel foglalkozó kiadványok, rendszeressé váltak a továbképzések és a szakmai gyakorlatok, melyek fókuszában az emberközpontú környezetvé-

delmi kérdések álltak.

 

2.3 A környezeti nevelés helyzete

 

Annak ellenére, hogy a környezeti nevelés fontosabb irányelveit,

céljait már az 1970-es és 80-as években idolgozták, Magyarországon csu-      

pán az 1990-es évek derekán születtek meg azok a jogi szabályok, határo-

zatok, melyek a környezeti nevelésnek törvényes keretet biztositanak.

A Nenzeti alaptanterv  bevezetésével megteremtődtek az intézményes környezeti nevelés törvényi garanciái.

A Nemzeti alaptanterven kívül a környezeti nevelést meghatározó fonto-

sabb dokumentumok tartalmazzák a környezeti nevelésre vonatkozó feje-

zeteket, meghatározva a környezeti nevelés célját, eszközeit, értéktartal-

mát, elsődleges szempontjait.                                                                                          Ezek a dokumentumok:

Óvodai Nevelés Országos Alapprogram

Nemzeti Környezetvédelmi Program

Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia

Nemzeti Környezet-egészségügyi Akció Program

Az intézményes környezeti nevelés megvalósulhat iskolai keretek

         között , úgymint óvodai, általános- és középiskolai képzés, felsőoktatás.

Megjelenhet  önálló, összegző tantárgyként, vagy beépíthető valamennyi

tananyagba. Oktatható például a biológia, kémia, földrajz, természetisme-

ret, rajz, fizika, irodalom tantárgyakon belül, de színter lehet a könyvtár is.

     Az iskolarendszeren kívüli a környezeti nevelés, ökologiai ismeret-

terjesztés , a környezeti problémák tudatosítása és általában a társadalmi

5

tudatfeltárás , előadások, rendezvények  formájában, a könyvkiadás, a sajtó, tömegkomunikáció, film, reklám, propaganda eszközök  mozgósító  hatású akciók szervezésével történik.                                                  

  Az iskolarendszerü képzésben a környezeti oktatás eddig jó ered-

ményeket hozott. A magyar iskolai környezetoktatás színvonala nemzet-

közi szinten is megállja a helyét.

 

2.4 A környezeti nevelés feladatai

 

A környezeti nevelés értelmezésében a világon mindenhol a foko-

zatos gazdagodás, a jelentés kibővülése figyelhetetö meg az elmúlt két- három évtizedben. A környezeti nevelés kezdetben  természetvédelmet jelent, majd megjelenik  a környezetvédelem az ember környezetet károsí-

tó tevékenysége biológiai, kémiai, fizikai hatásrendszerének vizsgálatát központba állítva, míg napjainkra eljutottunk a környezeti nevelés széles

értelmezéséig, amely a legfontosabb társadalmi folyamatokat , az ember ökológiai felelősségét, a komplex ökológiai és társadalmi rendszerek mű-

ködésének vizsgálatát tekinti. A környezeti nevelés tehát fokozatosan kimozdul a merev tudományközpontuságból, fokozatosan interdiszcipli-

nárissá, vagy még inkább multidiszciplinárissá vált, a holisztikus megközelitések dominanciája valósult meg.

A modern környezeti nevelés egyáltalán nem tagadja meg atermészetvéd-

elmet , vagy  a környezetvédelem tudományos megközelitéseit. Ezek ma is nagyon fontos részei  a környezettudatos magatartás kialakításának kö-

vetelményébe.

 

„A környezeti nevelés célja többrétegű, nem csupán a környezetvé-

delmi ismeretek átadása. A  személyiség egészére igyekszik hatással len-

6

ni, igy a tudatra ismeretekkel, az érzelmekre élményekkel, és az akaratra

célratörő tevékenységekkel.”

 

A nevelés általános feladata, hogy a felgyülemlett ismereteket, tapasz-

talatokat és a létrejött értékek tiszteletét átadja a jövőt képviselő nemze-

déknek. A ma környezeti nevelése a holnap környezeti kihívásaira készít fel. Lényeges eleme a jövő megtervezéséhez és megéléséhez szükséges 

egyéni és közösségi képességek  és készségek megalapozása, illetve kia-

lakítása.

A környezeti nevelést inkább folyamatnak kell tekintenünk, és nem

csupán valamilyen tudásnak, amit el kell sajátítani. Nem csupán az ismer-eteket és a jártasságokat kell gyarapítani, hanem a kőrnyezeti tudatosságot

 az értékítéletet, a felelősségtudatot, a viselkedési formákat és az érzék-enységet is fejleszteni kell.

A környezeti nevelés főbb irányelveit a fenntarthatóság pedagógiája

számos tényezővel bővíti ki, illetve teszi hangulatosabbá. Az időhöz való

viszonyulásában a figyelmet a jelen cselekedeteire , valamint azok várható

jövőbeli következményeire forditja.Kerete a társadalomismeretre irányul

 a gazdaság , a politika , és a környezet konfliktusainak társaalmi kezelé-

sén keresztül. A felelős polgárrá való nevelésben olyan készségek és atti-

tűdök fejlesztése a cél, amelyek a civi társadalomban való aktív részvételt

segítik.(Juhász és Radócz, 2000)

 

 

3. A  környezeti nevelés a városban

 

A környezeti nevelés iskolán belül, a tananyagba beépülve és isko-

lán kívüli különböző tevékenységek formályában van jelen. Egy felmérés

7

szerint az iskolák ( általános és középiskolák ) tanórán kívüli tevékenysé-gei a környezeti nevelés céljaira a következőképpen rangsorolhatók:

 

1.     Kirándulás                      84%

2.     Szakkörök                      56%

3.     Akciók                            52%

4.     Táborok                          50%

5.     Erdei iskola                     43%

6.     Terepgyakorlat               26%

7.     Egyéb                              26%

8.     Projektek                         20%

9.     Környezetvédelem          20%

 

A környezeti nevelés rendszerint elsősorban a természet megismer-

ésére, védelmére irányul. Hagyományosan a természet, az élő táj jelenti a

közvlemény számára a környezet szó tartalmát. A környezeti nevelés fog-

almának az ezredfordulón  azonban ki kellett terjednie a természeti és az

épített környezethez fűződő kapcsolatokra, magatartásformákra is.

 

3.1A városi környezeti nevelés

 

Ha visszatekintünk a környezeti nevelés múltját adó természetismereti és

természetvédelmi kérdésekre, látjuk hogy ahol ember és környezete hat-nak egymásra, egészen az őserdőktől a közigazgatási hivatalig ott a kör-

nyezeti nevelésnek van mit tennie.A városi környezetben kiemelkedően

váltzatos az emberi tényező; jelentős az éptészet, a történelem és a kultú-ra, illetve rengeteg lehetőség nyílik olyan környezeti kérdések feltárására,

8

 

mint például a zaj, a levegő- és vízszennyezés.

Magyarország lakosságának közel a 70%-a városlakó. Földünk       

hatmilliárdnyi lakosságának a fele nagyvárosoban és ezek vonzáskörzeté-ben él. A nagyvárosi infrastruktúrák –toronyházak, üzletközpontok, elker-

ülő és gyorsforgalmi utak- gyorsan átrendezik a kisvárosi szerkezetet és

szokásokat. A nagyvárosi iskolák és a városokat körbevevő aggomerációs

települések oktatógárdája nap mint nap szembesül a városi életmód meg-

annyi probémájával. Mivel a városkép, a lakosság és a gazdálkodás is vál-

tozatos, a környezeti nevelők lehetőségei szinte végtelenek a városokat

fenntartó folyamatok és törvényszerűségek tekintetében.

 

 

 

 

Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
A globális felmelegedés ?
A gobális felmelegedés
 
Tanulmányok
 
Képek
 
Dolgozat
 
Diplomamunka - Referenciaértékek vizsgálata a FAKOPP-al
 
menüpontok
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!